• فارسی
  • English

فناوری های جدید تصفیه فاضلاب شرکت لیان تدبیر

اهمیت روش های نوین تصفیه فاضلاب


با افزایش جمعیت جهان، تصفیه فاضلاب به طور تصاعدی اهمیت بیشتری پیدا می کند. لذا نه تنها باید روشی برای بازیابی پساب (بازیافت پساب) پیدا کنیم که آلودگی کمتری از خود به جای بگذارد، بلکه باید راه‌های نوین و خلاقانه‌ای برای تصفیه فاضلاب و دفع لجن فاضلاب ارائه داد.


چه فناوری های جدیدی برای تصفیه فاضلاب نوین در حال توسعه هستند؟


چهار فن‌آوری جدید و نوین تصفیه فاضلاب امروزه در حال اجرا و بررسی می باشند که در ادامه به آنها اشاره می شود:


1- تصفیه فاضلاب نوین به روش هیدرولیز حرارتی جهت تصفیه فاضلاب


تصفیه خانه های فاضلاب سنتی باید برای مقابله با مقادیر زیادی لجنی که در طی فرآیند تصفیه فاضلاب شهری یا تصفیه فاضلاب صنعتی تولید می کنند، برنامه ریزی کنند.
فناوری هیدرولیز حرارتی سه هدف را دنبال می کند: تصفیه فاضلاب، کاهش لجن حاصل از تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی و تولید بیوگاز.همچنین در فرآیند هیدرولیز حرارتی، لجن به عنوان زباله تعریف نمی شود، بلکه لجن به عنوان منبع ارزشمند انرژی تعریف می شود.
فناوری هیدرولیز حرارتی به این شرح است که پس از تصفیه فاضلاب و جمع آوری لجن، تولید بیوگاز آغاز می شود. لجن در مخازن بزرگ گرم و فشرده می شود. دمای مورد نیاز بین 160 تا 165 درجه سانتیگراد و فشار مورد نیاز در هر نقطه بین 7 تا 11 یا 12 بار است.


– دو فناوری هیدرولیز حرارتی وجود دارد: batch یا biothelys و Exelyis

1-1- تصفیه فاضلاب نوین به روش هیدرولیز حرارتی Biothelys (Batch)

فناوری هیدرولیز حرارتی Biothelys (Batch) به زمین‌ زیادی جهت هر تصفیه خانه نیاز دارند و باید هر روز مقادیر زیادی فاضلاب به آن وارد شود تا بیوگاز کافی برای بقای تصفیه خانه تولید شود. در این روش تولید بیوگاز می‌تواند یک منبع درآمد قابل توجه برای نیروگاه ها و شهرداری ها باشد.

1-2- تصفیه فاضلاب نوین به روش هیدرولیز حرارتی Exelys

فناوری هیدرولیز حرارتی Exelys می تواند در فضای کمتری فرآیند تصفیه فاضلاب را انجام دهد و برای تولید بیوگاز حجم کمتری از فاضلاب نیاز دارد. علاوه بر فناوری هیدرولیز حرارتی Exelys که به مساحت بسیار کمتری نیاز دارد، 130 درصد بیوگاز بیشتری نسبت به پربازده‌ترین سیستم‌های هیدرولیز حرارتی با استفاده از همان مقدار لجن تولید می‌کند. میزان ضایعات نهایی نیز بسیار کم تر است.
ایجاد یک تصفیه خانه به روش فناوری هیدرولیز حرارتی Exelys گران است ولی هزینه های عملیاتی بسیار کمتر از سایر سیستم های هیدرولیز حرارتی است.


2- تصفیه فاضلاب نوین به روش راکتورهای سوختی میکروبی MICROBIAL FUEL CELLS

فناوری سلول های سوختی میکروبی (MFC) ، فناوری نوین دیگری است که سه عملکرد تصفیه فاضلاب و تولید برق و آب را به طور همزمان انجام می دهد، که از باکتری ها برای تصفیه فاضلاب استفاده می کند. مهم ترین مزیت آن نیز اینست که محصول جانبی مصرف باکتری‌ها از لجن فاضلاب، الکترون‌های باردار است که می‌توانند به الکتریسیته تبدیل شوند.
دانشمندان قبلاً موفق شده اند مقادیر قابل توجهی الکتریسیته را در شرایط آزمایشگاهی با گرفتن الکترون های تولید شده در طی اکسیداسیون باکتریایی و انتقال آنها به یک الکترود، تولید کنند.
* اگر بتوان فناوری سلول های سوختی میکروبی (MFC) را در مقیاس صنعتی تولید کرد، سوخت های فسیلی کمتری برای تولید برق مورد نیاز است.

3- تصفیه فاضلاب نوین به روش فتوکاتالیستی خورشیدی SOLAR PHOTOCATALYTIC WASTEWATER TREATMENT

یکی از بزرگترین موانع در مورد تصفیه فاضلاب، معضل حذف لجن تولید شده است. تصفیه فاضلاب فتوکاتالیستی خورشیدی می تواند مقادیر لجن را تا بیش از 80 درصد در مقایسه با سیستم های تصفیه فاضلاب سنتی کاهش دهد.
لجن، همچنین به عنوان “محتوای آلی” جهت تصفیه فاضلاب به کار برده می شود. توسط یک سیستم فوتوکاتالیستی به دلیل فرآیند تجزیه میکروبی – اکسیداسیون – به نام “تابش خورشیدی” لجن تولیدی به طور چشمگیری کاهش می یابد. تابش خورشیدی یک اثر هم افزایی است که وقتی با پراکسید هیدروژن ترکیب می شود، مقدار کربن موجود در لجن را کاهش می دهد، کربن عنصر اصلی در مواد آلی موجود در لجن است.


4- تصفیه فاضلاب نوین به روش فن آوری های طبیعی برای تصفیه فاضلاب NATURAL TECHNOLOGIES FOR WASTEWATER TREATMENT

دو تا از بزرگترین منابع تولید فاضلاب شهری، ناودان پشت بام ها و پساب جاری شده در اثر باران در خیابان ها هستند. آبی که به زهکش ها رواناب ها می ریزد، اغلب پس از انباشته شدن مقادیر قابل توجهی سموم، زباله های آلی و عوامل بیماری زا دارد که ممکن ایت به سفره های آب زیر زمینی و رودخانه ها و دریاچه ها تزریق شود و به طبیعت باز می گردد. اما شهرداری ها و سازمان های دولتی در سرتاسر جهان به جای اینکه اجازه دهند فاضلاب ها به رودخانه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها سرازیر شود، از فناوری های طبیعی برای تصفیه فاضلاب استقاده کنند.
فناوری‌های طبیعی شامل مواردی مانند حوضچه‌های رسوبی، تالاب‌های حفاری‌شده با سیستم‌های تصفیه و فیلترهای شنی در مقیاس بزرگ است. با کند کردن خروج رواناب به جامدات و میکروب ها برای نشستن و گیر افتادن در یک فیلتر طبیعی اجازه داده می شود و آب آزاد شده به طبیعت به طور قابل توجهی تمیزتر می شود.این روش نوین تصفیه فاضلاب در اکثر نقاط دنیا در حال اجرا می باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *