• فارسی
  • English

کتب و مقالات

کتاب برنامه ریزی، طراحی و بهره برداری از تصفیه خانه های فاضلاب

معرفی برنامه ریزی، طراحی و بهره برداری از تصفیه خانه های فاضلاب

 

کتاب برنامه ریزی، طراحی و بهره برداری از تصفیه خانه های فاضلاب – نوشته‌ی سید ر. قسیم  ، ضمن آموزش و ارائه روش های  متعدد در زمینه فرآیندهای تصفیه فاضلاب ، یک منبع تلفیقی با ارزش، برای دسترسی سریع و آسان به روش های نوین تصفیه فاضلاب می باشد.

طی ده سال گذشته، پیشرفت ‌ها و تحولات بسیار زیادی در زمینه تصفیه فاضلاب صورت گرفته است. شبیه ‌سازی و مدل‌سازی کامپیوتری، تصفیه فاضلاب منجر به درک بیشتر نظریه و اصول فرآیندهای تصفیه و استفاده از این اصول در طراحی تأسیسات تصفیه فاضلاب می‌باشد.

مهندسین محیط زیست و طراحان و بهره برداران تصفیه خانه های فاضلاب مسئولیت‌های زیادی در این زمینه دارند. یکی از مهم‌ترین و در عین حال رضایت ‌بخش‌ترین مسئولیت آن‌ها، طراحی بهینه تأسیسات تصفیه فاضلاب از نظر راندمان تولید و مصرف انرژی است. کتب بسیاری وجود دارد که در مورد مبانی، اصول علمی، مفاهیم و روش‌های تصفیه فاضلاب بحث می‌کنند اما محاسبات طراحی واقعی و مثال‌های محاسباتی در این کتاب‌ها به صورت جامع ارائه نشده است. هدف نویسنده کتاب برنامه ریزی، طراحی و بهره برداری از تصفیه خانه های فاضلاب (WASTEWATER TREATMENT PLANTS PLANNING, DESIGN, AND OPERATION) عبارت است از: اول ارائه تئوری مربوط به فرآیندهای تصفیه فاضلاب به صورت خلاصه؛ دوم، تعریف پارامترهای مهم طراحی دخیل در فرآیند و سوم، طراحی گام به گام مثال‌های عددی و واقعی از مراحل فرایندی است.

در بخشی از کتاب برنامه ریزی، طراحی و بهره برداری از تصفیه خانه های فاضلاب در اطلاعات ارائه شده در خصوص:

  • بازسازی و تعمیر زیرساخت‌های تصفیه و انباشت فاضلاب اولویت ملی است.
  • سیستم‌های نگهداری فاضلاب به ویژه در بخشی از شهرهای بزرگ‌تر، فاضلاب ترکیبی دارند.
  • نشتی حاصل از بسیاری از فاضلاب‌ها و دستگاه‌های قدیمی، باعث ایجاد تغییر در تر کیب فاضلاب می شود.
  • هنگامیکه هدف تصفیه همزمان فاضلاب صنعتی با فاضلاب بهداشتی باشد، نفوذ بیش از حد و جریان ورودی فاضلاب صنعتی می تواند باعث اختلال در کارکرد فرآیند بیولوژیکی تصفیه فاضلاب گردد.
  • هرگاه ظرفیت طراحی تصفیه‌خانه کمتر از میزان فاضلاب ورودی باشد، کارکرد تصفیه خانه فاضلاب مختل خواهد شد.
  • روش های نوین برنامه ریزی، طراحی و بهره برداری از تصفیه خانه های فاضلاب در فصل آخر ارائه شده است.

دکتر  سید ر. قسیم (Syed R Qasim) استاد بازنشسته دانشکده مهندسی عمران در دانشگاه تگزاس در آرلینگتون است. او عضو اصلی و همکار انجمن مهندسان عمران آمریکا و عضو اصلی انجمن محیط زیست آب است. عضو انجمن صنایع مهندسی محیط زیست، انجمن کارهای آبی آمریکا و جوامع حرفه‌ای دیگری است. او یک مهندس حرفه‌ای تأیید شده در ایالت تگزاس است. دکتر قسیم مدرک دکترا و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه ویرجینیای غربی و کارشناسی را از هند کسب کرد. وی بیش از 47 سال تجربه به عنوان یک استاد، محقق و متخصص در زمینه‌های مرتبط با مهندسی محیط زیست دارد و موضوعات اصلی تحقیقات و تدریس او شامل فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب، طراحی تصفیه خانه، مدیریت پسماند صنعتی و مدیریت پسماند جامد و خطرناک است. دکتر قسیم به عنوان یک مشاور با سازمان‌های دولتی و موسسات خصوصی به طور ملی و بین‌المللی همکاری کرده است. دکتر قسیم 3 کتاب نوشته و نویسنده همکار بیش از 150 مقاله فنی، دانشنامه، کتاب و گزارش‌های پژوهشی است.

لذا شرکت مهندسی لیان تدبیر پارس با  ارائه کتاب برنامه ریزی، طراحی و بهره برداری از تصفیه خانه های فاضلاب در اختیار دانشجویان و کاربران عرصه تصفیه آب و فاضلاب و بازیابی پساب ، قصد دارد فن آوری های نوین تصفیه را معرفی نماید، تا نقش خود را در بهبود فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب و بازیابی پساب ایفا نماید.

استفاده از سیستم اولترافیلتراسیون جهت استفاده مجدد از فاضلاب شهری در بخش کشاورزی

معرفی مقاله استفاده از سیستم اولترافیلتراسیون(UF)   جهت استفاده مجدد از فاضلاب شهری (بازیابی پساب شهری)در بخش کشاورزی: تأثیر بهره برداری  بر عملکرد فرآیند

 

 

به دنبال افزایش ضرورت استفاده از فرآیندهای غشایی، سیستم اولترافیلتراسیون Ultrafiltration (UF) به عنوان یک روش حذف کدورت و ضد عفونی پیشرفته جایگزین، روش های متعارف نظیر کلریفایر و سایر روش های ضدعفونی شده است. در این تحقیق یک پایلوت آزمایشی جهت بررسی راندمان عملکرد  سیستم الترافیلتراسیون    (Ultrafiltration)  تحت دو شرایط عملیاتی متفاوت(“سیستم الترافیلتراسیون UF با شرایط عملیاتی تحت فشار” در مقابل ” سیستم الترافیلتراسیون  UF  با  شرایط عملیاتی و کارکرد معمولی و مستغرق ” مورد بررسی قرار گرفته است . نتایج نشان می‌دهد که برای هر دو شرایط (سیستم الترافیلتراسیون UF با شرایط عملیاتی تحت فشار” در مقابل ” سیستم الترافیلتراسیون  UF  با  شرایط عملیاتی و کارکرد معمولی )، پساب بازیابی شده با استانداردهای پساب جهت، استفاده مجدد در بخش کشاورزی  مطابقت دارد. این در حالی است که راندمان حذف ناخالصی ها  بسیار بالا بوده  و میزان حذف کل جامدات معلق (TSS) < 10 میلی‌گرم در لیتر، اکسیژن مورد نیاز شیمیایی  Chemical oxygen demand  (COD) کمتر از 100 میلی‌گرم در لیتر و اشریشیا کلی  < 10 CFU/100 mL گزارش شده است. از سوی دیگر، در مقایسه با عنوان 22 نمونه فاضلاب بهداشتی بازیابی شده توسط سیستم الترافیلتراسیون UF در  کالیفرنیا، که در این تحقیقات، پساب تصفیه شده فقط توسط سیستم الترافیلتراسیون UF  تحت “شرایط عملیاتی متعارف و بدون اعمال فشار” برسی شده است و در آنها  استانداردهای کیفیت پساب بازیابی شده توسط سیستم الترافیلتراسون UF تعیین شده (یعنی TSS و کدورت بسیار بالا می باشد و میزان کلیفرم کل نیز < 2.2 CFU/100 mL) برآورده شده است که  در پژوهش حاضر راندمان بسیار بالاتری قابل دسترسی بوده است. لازم به ذکر است که علیرغم اندازه منافذ غشاهای الترافیلتر UF، راندمان حذف بسیار بالا بود و تنها گاهی تشکیل یک لایه ژله مانند  بر روی غشاهای با کارکرد معمولی و بدون اعمال فشار باعث کاهش راندمان سیستم و ایجاد رسوب  در غشاء  الترافیلتر UF شده که منجر به  مکانیسم های بسته شدن منافذ غشاء الترا فیلتر UF و کاهش راندمان تصفیه و کاهش کیفیت پساب خروجی می شد. 

از آنجایی که آشنایی با استفاده از سیستم اولترافیلتراسیون(UF)   جهت استفاده مجدد از فاضلاب شهری (بازیابی پساب شهری)در بخش کشاورزی: تأثیر بسیار مهمی بر تصفیه فاضلاب و بازیابی پساب دارد، از ای رو شرکت فنی مهندسی لیان تدبیر پارس با  ارائه مقاله استفاده از سیستم اولترافیلتراسیون(UF)   جهت استفاده مجدد از فاضلاب شهری (بازیابی پساب شهری)در بخش کشاورزی: تأثیر بهره برداری  بر عملکرد فرآیند در اختیار دانشجویان و کاربران عرصه تصفیه آب و فاضلاب و بازیابی پساب ، قصد دارد فن آوری های نوین تصفیه را معرفی نماید، تا نقش خود را در بهبود فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب و بازیابی پساب ایفا نماید.

کتاب مهندسی آب فاضلاب- تصفیه و بازیابی پساب (بازیابی منابع آب) دانلود کتاب متکالف و ادی (ویرایش پنجم)

معرفی کتاب  مهندسی آب فاضلاب- تصفیه و بازیابی پساب (بازیابی منابع آب) دانلود کتاب متکالف و ادی (ویرایش پنجم)

 

معرفی  و ویژگی های مهم  کتاب مهندسی آب فاضلاب- تصفیه و بازیابی پساب (بازیابی منابع آب) دانلود کتاب متکالف و ادی (ویرایش پنجم)

 

در ویرایش چهارم این کتاب، فصل جداگانه‌ای به مبانی تحلیل فرآیند از جمله مقدمه‌ای بر تهیه موازنه جرم و سینتیک واکنش اختصاص داده شده است. از آنجایی که دوره های مقدماتی تحلیل و مدل سازی فرآیند در حال حاضر در اکثر کالج ها و دانشگاه ها تدریس می شود، مطالب مربوط به مبانی تحلیل فرآیند از بخش ویرایش چهارم کتاب مهندسی آب فاضلاب تصفیه و بازیابی پساب (بازیابی منابع آب) متکالف و ادی فشرده شده است و اکنون در بخش خلاصه گنجانده شده است. در فصل. 1.  و بخش های 1-7 تا 1-11 ویرایش پنجم کتاب مهندسی آب فاضلاب تصفیه و بازیابی پساب (بازیابی منابع آب) متکالف و ادی، مطالب مربوط به تجزیه و تحلیل فرآیند به عنوان منبع مرجع برای دانشجویانی که قبلاً یک دوره جداگانه در مورد مدل سازی داشته اند و به عنوان مقدمه ای برای برای دانشجویانی که ممکن است دوره مقدماتی نداشته اند حفظ شده است.

پس از تمرین در ویرایش چهارم کتاب مهندسی آب فاضلاب تصفیه و بازیابی پساب (بازیابی منابع آب) متکالف و ادی ، بیش از 150 مسئله مثال با جزئیات کار شده است تا درک خوانندگان از مفاهیم اساسی ارائه شده در متن افزایش یابد. در ویرایش پنجم کتاب مهندسی آب فاضلاب تصفیه و بازیابی پساب (بازیابی منابع آب) متکالف و ادی برای کمک به برنامه ریزی، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم های مدیریت فاضلاب، داده ها و اطلاعات طراحی در بیش از 400 جدول خلاصه و ارائه شده است که اکثر آنها جدید هستند. برای نشان دادن اصول و امکانات موجود در زمینه مدیریت فاضلاب، بیش از 850 تصویر، نمودار، نمودار و عکس جداگانه در ویرایش پنجم کتاب مهندسی آب فاضلاب تصفیه و بازیابی پساب (بازیابی منابع آب) متکالف و ادی گنجانده شده است. 120 طرح اضافی در جداول گنجانده شده است. بیش از 375 مسئله تکلیف و موضوع بحث برای کمک به خوانندگان این کتاب درسی برای تقویت مهارت های تحلیلی و افزایش تسلط خود بر مطالب گنجانده شده است. همچنین برای هر فصل منابع گسترده ای در ویرایش پنجم کتاب مهندسی آب فاضلاب تصفیه و بازیابی پساب (بازیابی منابع آب) متکالف و ادی، ارائه شده است.

سیستم بین المللی (SI) واحدها در ویرایش پنجم کتاب مهندسی آب فاضلاب تصفیه و بازیابی پساب (بازیابی منابع آب) متکالف و ادی استفاده شده است. استفاده از واحدهای SI با روش تدریس در اکثر دانشگاه های ایالات متحده و در اکثر کشورهای جهان مطابقت دارد. به طور کلی، مجموعه دوگانه واحدها (یعنی SI و معمول ایالات متحده) برای جداول داده استفاده شده است. در مواردی که استفاده از واحدهای دوگانه امکان پذیر نبود، فاکتورهای تبدیل به عنوان پاورقی در جداول ویرایش پنجم کتاب مهندسی آب فاضلاب تصفیه و بازیابی پساب (بازیابی منابع آب) متکالف و ادی گنجانده شده است.

برای افزایش کاربرد بیشتر این کتاب درسی، چندین پیوست اضافه شده است. فاکتورهای تبدیل از سیستم بین المللی (SI) واحدها به واحدهای مرسوم ایالات متحده و عکس آن به ترتیب در پیوست های A-1 و A-2 ارائه شده است. فاکتورهای تبدیل که معمولاً برای تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم های مدیریت فاضلاب، تصفیه فاضلاب و بازیابی پساب استفاده می شود در پیوست A-3 ویرایش پنجم کتاب مهندسی آب فاضلاب تصفیه و بازیابی پساب (بازیابی منابع آب) متکالف و ادی ارائه شده است. اختصارات واحدهای مرسوم SI و ایالات متحده به ترتیب در پیوست های A-4 و A-5 ارائه شده است. مشخصات فیزیکی هوا و گازها و آب در فرآیند تصفیه فاضلاب و بازیابی پساب و بازیابی منابع انتخابی به ترتیب در پیوست های B و C ویرایش پنجم کتاب مهندسی آب فاضلاب تصفیه و بازیابی پساب (بازیابی منابع آب) متکالف و ادی ارائه شده است. تجزیه و تحلیل آماری در پیوست D بررسی شده است. غلظت اکسیژن محلول در آب به عنوان تابعی از دما در پیوست E، جهت تصفیه بهینه فاضلاب، بازیابی پساب و بازیابی منابع ارائه شده است. تعادل کربنات در پیوست F بعنوان عامل مهم در تصفیه فاضلاب و بازیابی پساب و بازیابی آب در نظر گرفته شده است. نمودارهای مودی برای تجزیه و تحلیل جریان در لوله ها در پیوست G جهت طراحی بهینه تصفیه خانه های فاضلاب و تصفیه آب و بازیابی پساب و بازیابی منابع آب ارائه شده است. تجزیه و تحلیل جریان غیر ایده آل در راکتورها در ضمیمه H ویرایش پنجم کتاب مهندسی آب فاضلاب تصفیه و بازیابی پساب (بازیابی منابع آب) متکالف و ادی در نظر گرفته شده است.

از آنجایی که ویرایش پنجم کتاب مهندسی آب فاضلاب تصفیه و بازیابی پساب (بازیابی منابع آب) متکالف و ادی جهت تصفیه فاضلاب،  استفاده مجدد از فاضلاب شهری و صنعتی (بازیابی پساب شهری و بازیابی منابع آب) تاثیر بسیار مهمی در بازیابی و REUSE پساب و نگهداری از منابع آب دارد، از ای رو شرکت فنی مهندسی لیان تدبیر پارس با  ویرایش پنجم کتاب مهندسی آب فاضلاب تصفیه و بازیابی پساب (بازیابی منابع آب) متکالف و ادی در اختیار دانشجویان و کاربران عرصه تصفیه آب و فاضلاب و بازیابی پساب ، قصد دارد فن آوری های نوین تصفیه فاضلاب،  استفاده مجدد از فاضلاب شهری و صنعتی (بازیابی پساب شهری و بازیابی منابع آب) را معرفی نماید، تا نقش خود را در بهبود فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب و بازیابی پساب ایفا نماید.